logotyp

Hej Karin Lindberg, du är grafisk designer och har tagit fram Renoveringsraseriets nya logotyp. Berätta, hur har du tänkt?


— Det var viktigt att få fram ett starkt och igenkännligt formspråk och gärna utan särskilt mycket omsvep. För användbarhetens skull skapade jag både en logotyp med Renoveringsraseriets namn samt en enklare ikon med förkortningen ”RR”. — vilket är lämpligt men också estetiskt tilltalande.

ny logotyp
Karin Lindberg har tagit fram våra nya logotyp

Vad har du inspirerats av?
— Jag fann mycket inspiration i modernismen och framförallt funkisen. Först och främst har jag låtit mig inspireras av de rundade hörn och avslut som är typiska för många av funktionalismens byggnadskomponenter. De huvudsakliga färgerna jag har valt är grundfärgerna: röd, gul och blå: inspirerat av Mondrian-konstverk men också av funktionalismens direktiv. För att föra vidare denna mini-identiteten fram i nutiden har aktuella trender fått diktera accentfärger och övriga former. 

Varför är det viktigt att en relativt nystartad organisation som Renoveringsraseriet har en grafisk profil?
— En organisations grafiska identitet skall genomsyras av dess värderingar. Vad de vill signalera till omvärlden ska vara glasklart, samtidigt som dess utformning skall vara attraktivt för målgruppen. Därför är det viktigt att den också appliceras på ett ändamålsenligt sätt så att allt material som sänds ut är lätt att känna igen och direkt kan kopplas till organisationen i fråga. Rent ut sagt skall det kännas proffesionellt och inte som att det bara är skapat på måfå. Det kan ibland vara rätt knixigt att skapa regler kring hur design får – och inte får – användas, men det blir man så illa tvungen till!

Du bor i Köpenhamn, hur kommer det sig?
— Jag flyttade hit för fem år sedan för att läsa master i design på Det Kongelige Akademi. Tyckte här var så härligt att jag helt enkelt inte kommit till skott att flytta tillbaka än. Vi får se om det sker! Men även om jag är baserad i Danmark så kör jag också frilans på avstånd, och är på plats i Göteborg flera gånger om året.

logotyp

Vilka andra arbetar du med?
— Just nu arbetar jag framför allt med att designa bokomslag, vilket ju är otroligt roligt. Det blir som att skapa en liten identitet för varje historia man gör omslag till, mycket kul!

logotyp

Något övrigt du vill tillägga?
— Bara att det har varit väldigt roligt att vara inblandad i Renoveringsraseriets arbete – som jag tycker är oerhört viktigt. Jag hoppas att Renoveringsraseriets nya identitet kan hjälpa dem i deras mission att bevara vårt kulturarv och få fler att se värdet i gamla hus, inredningar och byggnadsdetaljer.

/Alfred Skogberg