renoveringsraseriet organisation
Alfred till vänster, Gustav till höger, i mitten står Anette Sand, VD för Stockholmshem.

Om Renoveringsraseriet
Renoveringsraseriet grundades i januari 2020. Vi utgår från Stockholm men arbetar i hela landet. Renoveringsraseriet granskar varför så många fastighetsägare slänger ursprungliga byggnadsdetaljer och ersätter dem med fulare av sämre kvalitet samtidigt som de bygger på sopberget.

Styrelsen
I styrelsen har sedan start Alfred Skogberg varit ordförande. Gustav Bergström sekreterare och Erich Arnberg kassör.

Verksamhet

Varje dag publicerar vi inlägg på våra sociala medier, Facebook och Instagram. Det är inte ovanligt att inläggen gillas av över 1000 personer. De delas även och kommenteras i stor utsträckning. Tydligt är att byggnadsvård och miljöfrågor engagerar. Som ett resultat är det många som hör av sig till oss med tips om allt möjligt, som originalinredningar som slängs, hur allmännyttiga Svenska Bostäder utan bygglov påbörjar utbyte av fönster, hur allmännyttiga Stockholmshem förvanskat unika portar i södra Stockholm och hur allmännyttiga Familjebostäder slänger ursprungliga fönster och sätter in nya med kort livslängd. När vi rapporterar om det som händer engageras folk.

Vi har också spridit en hel del kunskap. Dels genom ett stort antal artiklar som vi publicerar på vår hemsida. De kan handla om varför vi bör vårda och bevara originalfönster och inte sätta in nya i lättmetall. Det kan handla om tips till fastighetsägare, vad de bör tänka på när de äger en fastighet. Det kan handla om fastighetsägare som faktiskt tar hand om sina fastigheter och vill få dem att leva i originalskick.

Vi har även tagit fram en föreläsning som vi kostnadsfritt delar på nätet. I den berättar vi om vårt byggnadsarv, hur Sverige under århundraden byggts av hantverkare. Vi berättar också vad som hänt de senaste 40 åren, hur mycket av hantverket som slängts på sopberget, hur ofta unika byggnadsdetaljer ersätts av serietillverkade lättmetallprodukter, hur bruksvärdessystemet ställer till det så att originalkök slängs så att hyresvärden kan höja hyran. I föreläsningen berättar vi även om vad som måste göras för att stoppa utvecklingen.

Vi har också på vår YouTube-kanal publicerat ett antal videoinslag. Flera har handlat om hur Svenska Bostäder förvaltar sitt bestånd. Vi har också utsett Gärdets tre vackraste funkishus och de tre sämst förvaltade. Dessutom har vi tittat på två bostadsrättsföreningar, den ena valde att byta ut originalfönstren mot nya i lättmetall och den andra gjorde tvärtom och bevarade de ursprungliga fönstren och satte istället in energiglas.

Tävling
Tävlingen #vackrastebalkongen ledde till ungefär 100 nomineringar. Av dessa valde Gustav och Alfred ut tio. Därefter röstade våra följare fram Sveriges vackraste balkong. Detta ledde i sin tur till att tidningen Mitti rapporterade om de olika balkongerna. Likaså gjorde P4 Stockholm och P4 Gotland inslag om två av balkongerna.

Sociala medier
När vi nu summerar verksamhetsåret den 4 januari 2021 kan vi konstatera att vi har 9500 följare på Instagram och över 3500 följare på Facebook. På YouTube har vi 79 prenumeranter, på LinkedIn har vi 62 följare och på Twitter har vi 12 följare.

renoveringsraseriet debatt

Debattexter
Under vårt första år har fem debattartiklar publicerats som vi författat. Två i Aftonbladet. Klicka här för att läsa den första texten. Och här för att läsa den andra. En i Svenska Dagbladet, en i Sydsvenska Dagbladet och en i tidningen Ny Teknik

Medlemmar
Under 2020 blev 45 privatpersoner eller företag medlemmar i Renoveringsraseriet. Medlemsavgiften är 200 kronor för privatpersoner och 750 för företag.  Under året har vi skickat ut fyra nyhetsbrev. Nyhetsbreven innehåller en summering av vad vi arbetat med under det senaste tiden och ibland också viss fördjupande information.

Ekonomi
Renoveringsraseriet är listad som en ideell organisation på Facebook. De insamlingar som där genomförts har dragit in cirka 3000 kr. Genom Swish har vi fått in cirka 35 000 kr under år 2020. Vi har en (1) månadsgivare som ger cirka 250 kr per månad. För en av våra debattexter kunde vi fakturera 3500 kr.

hus renoveringsraseriet

En höjdpunkt
Efter att vi under lång tid granskat hur Svenska Bostäder förvaltar sitt bestånd fick vi den 4 december ett mejl från Svenska Bostäders förvaltningschef Åsa Steen som skriver:
”/…/ Vi kan självkritisk säga att vi generellt sett kan bli bättre på att förlänga livslängden och bevara ursprungliga byggnadsdelar, vilket ni har uppmärksammat i ett antal inlägg. Vi vill att ni ska veta att alla de exempel som ni lyfter i era mejl och inlägg når fram till rätt personer på våra respektive distrikt. Tack för att ni hjälper oss att bli bättre! Önskar dig en trevlig helg”

Ersättning
Vi har hittills arbetat helt utan ersättning. Målet är att kunna få en dräglig lön för vårt arbete. För det behöver vi stöd. Gillar du det vi gör vore vi oerhört tacksamma om du ville stödja oss. Du kan till exempel bli månadsgivare via patreon.com/renoveringsraseriet

Du kan bli medlem genom att gå till renoveringsraseriet.se/bli-medlem

Du kan också swisha valfri summa till 123 256 573 7.

Du kan också starta en insamling på Facebook till förmån för Renoveringsraseriet. Klicka här för att starta en insamling.

renoveringsraseriet
Hjälp oss gärna genom att starta en Facebook-insamling

Tack för ditt stöd!

PS. Tipsa gärna andra om att vi finns genom att dela våra länkar och prata om oss!

/Alfred Skogberg och Gustav Bergström